e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Rychlejší a bezpečnější komunikace mezi Mostem a Chomutovem

publikováno: 25.11.2001, kategorie: Zajímavosti, autor: Mgr. Antonín Dohnal

Sdílet: facebook twitter google+

Bezpečnost a plynulost silniční dopravy na čtyřproudé komunikaci I/13 mezi městy Most a Chomutov podstatně zlepší nové mimoúrovňové křížení se silnicí II/255 a obchvat obce Komořany, který ve čtvrtek 22. listopadu 2001 začal sloužit motoristické veřejnosti. Zhotovitelem stavby za 166 milionů korun bylo sdružení Vodohospodářské stavby s. r. o. (VHS) Teplice a firma Bögl & Krýsl Dobřany. Investorem stavby bylo Ředitelství silnic a dálnic Praha v zastoupení správy Liberec (ŘSD).
Jak nás informoval zástupce zhotovitele a jeden z vedoucích představitelů VHS Teplice Ing. Jindřich Pytelka, CSc., délka nové komunikace je 930 metrů. Součástí stavby je pět mostů. Komunikace, mimo jiné, přechází na dvou místech železniční trať a vlastní těleso komunikace je z části vybudováno na poddolovaném území. Stavba komunikace byla značně komplikovaná, protože staveništěm prochází mnoho inženýrských sítí. Stavaři museli překládat vodovody, podzemní kabely silové a spojové, inženýrské sítě důlní společnosti. Nová silnice propojuje už stávající čtyřproudou silnici ve směru Komořany - Chomutov se silnicí Třebušice - Most.
"Byla to stavba, která chtěla mnoho stavebního úsilí a řešení netradičních situací. Probíhala za plného silničního drážního i důlního provozu a vyžadovala pochopení od všech zainteresovaných stran. Největším problémem bylo samotné násypové těleso komunikace. Protože nebylo k dispozici dostatečné množství kvalitní sypaniny do zemních těles, bylo rozhodnuto o netradičním řešení, prvním svého druhu v ČR a na severu Čech a to použití stabilizátu nebo-li produktu spalování uhlí z nedaleké teplárny Komořany," objasňuje některé problémy Ing. Jindřich Pytelka. "Protože v teplárně je použita technologie fluidního spalování, obsahuje výsledný stabilizát křemičitý popílek, strusku a vápenné příměsi, vzniklé při spalování mletého vápence s uhlím. Stabilizát má samotuhnoucí schopnosti a dobrou organizací práce při provádění zemních těles ze strany zhotovitele a důslednou kontrolou kvality zemních prací ze strany objednavatele ŘSD a konzultační firmy SG Geotechnika, a. s. se podařilo dokončit dílo, které splňuje nejen všechna kvalitativní kritéria, ale má i velmi kladný vliv na životní prostředí. Stabilizát se nemusí ukládat na složišti, ale využít na podobných stavbách a tak ušetřit kvalitní sypaninu. Z toho důvodu jsme na slavnostní předávání nové komunikace veřejnosti pozvali i ředitele velkých severočeských elektráren, aby se přesvědčili o využití elektrárenského stabilizátu ve stavebnictví." VHS Teplice patří mezi přední severočeské stavební firmy. Podnikají v rámci celé ČR. Letos realizovaly 260 staveb. Kromě komořanské stavby dokončili v těchto dnech rekonstrukci silnice Jihlava - Znojmo z programu Phare za asi 700 milionů korun, dokončili ČOV pro město Úštěk na Litoměřicku a řadu dalších akcí. Maximálním nasazením při plnění zakázek získávají nové při výběrových řízeních a výrazně přispívají k zaměstnanosti Ústeckého kraje.