e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Dubím prošel průvod demonstrantů

publikováno: 1.6.2003, kategorie: Zajímavosti, autor: K. Táborská

Sdílet: facebook twitter google+

Dvě stovky demonstrantů prošly poslední dubnovou sobotu Dubím na Teplicku. Obyvatelé tu protestovali proti obnovení kamionové dopravy na hraničním přechodu do Německa Cínovec. Těžká nákladní auta se mají na mezinárodní silnici E55 vrátit 1. července. Za poslední rok, kdy kamiony přes Cínovec nemohly, si obyvatelé Dubí i dalších obcí na trase E55 zvykli na klid. Rozhodnutí, že 1. července začne Cínovec opět odbavovat těžkou nákladní dopravu, proto slyšeli jen neradi a založili občanskou iniciativu Obce proti kamionům. „Kamiony ohrožují všechny obyvatele. Na ulici není bezpečno, vadí nám smog,“ řekl jedna z aktivistek Renata Soprová. Pod petici, která požaduje zastavení kamionové dopravy na Cínovci a trase Lovosice – Teplice, už se podepsaly stovky lidí. Mezi nimi i hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (více o tom článek zde). Na protestním průvodu, který prošel celým městem od radnice ke kulturnímu domu, se sešli nejen obyvatelé Dubí. Podpořili je také sousedé ze saských obcí a několik politiků. Jak nám prozradila jedna z demonstrantek z Německa, na jejich straně hranice už protesty pokračují rok. „Máme stejné problémy jako vy tady v Dubí. Jsme rádi, že protesty začínají i tady,“ dodala Annette Fraedrich, která přijela protestovat s celou rodinou. Mluvčí demonstrantů řekl, že pokud stát neslíbí, že do roku 2005 zastaví kamionovou dopravu na Cínovci, protesty nabudou na síle. Cínovec tak zřejmě pocítí blokádu. Otázkou ale zůstává, kudy přepravit zboží. Představitelé iniciativy Obce proti kamionům prosazují urychlené dokončení dálnice D8, stavbu jezů na Labi, která umožní přepravit více zboží po řece, a také větší využívání přepravy kamionů po železnice, tzv. RO-LA. Komunistický poslanec za Děčínsko dokonce navrhuje, aby kamiony jezdily přes přechod v Hoře Svatého Šebestiána. Všechna tato řešení mají svá proti nebo své odpůrce – některé jsme dokonce našli i v řadách demonstrantů, například člena Sdružení pro přírodu s transparentem „Ne kamionům, ne jezům, ano železnici“. Proti dostavbě D8 bojuje řada ekologických aktivit – především proti trase, která vede na povrchu chráněné krajinné oblasti České středohoří. Možnost, že by kamiony jezdily do SRN po dálnici, je tak zatím v nedohlednu. Stejně kontroverzní je i stavba jezů na Labi a jeho splavnění – tyto stavby zatím nepovolilo ani české ani saské ministerstvo životního prostředí. RO-LA, která patří k nejekologičtějším řešením, je dotována německou stranou a už nějaký čas Němci hrozí, že tyto dotace přestanou poskytovat. Bez nich by se ale přepravcům převoz kamionů na trase Lovosice – Drážďany po železnici nevyplatil. Navíc kapacita RO-LA je omezená. Možnost, že by tisíce kamionů, které odbaví Cínovec, jezdily přes Horu Svatého Šebestiána, lze považovat jen za politikovo plácnutí do vody. Přechod na Chomutovsku není schopen tolik aut odbavit, nemá žádná parkoviště a nevhodná je i přístupová cesta. Nehledě na to, že bychom se pravděpodobně dočkali dalších demonstrací obyvatel Chomutova, kudy musí auta projet. Foto: David Altner