reklama Veselé a informované! Vánoce 2021
e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Mostecké muzeum chce získat a opravit nádraží v Louce

publikováno: 11.10.2021, kategorie: Památky, autor: redakce

Sdílet: facebook twitter google+

Oživit historickou nádražní budovu v Louce u Litvínova a využít ji pro kulturní a turistické účely chce Oblastní muzeum a galerie v Mostě. Budoucnost nevyužívaných nádražních budov a turistických tratí byla tématem jednání zástupců českých i saských institucí v litvínovském zámku.

Nápad na obnovu nádraží v Louce u Litvínova vznikl na konci letních prázdnin. Ústecký kraj již požádal ministerstva dopravy a financí o bezúplatný převod nádraží do majetku kraje. To dnes vlastní Správa železnic a budova je kulturní památkou. "Louka u Litvínova je křižovatkou Moldavské dráhy s návazností na Teplice a právě obnovovanou Kozí dráhu, která propojuje Most a Litvínov s tratí Teplice (Lesní brána) – Krupka – Telnice – Jílové – Děčín. Obě tyto trati spojují významné historické, přírodní a rekreační cíle Ústeckého kraje, včetně památek zapsaných na Seznam světového dědictví," vysvětlil po jednání Jan Setvák.

Po převodu by o budovu pečovalo Oblastní muzeum a galerie v Mostě a využívalo by ji pro kulturu a cestovní ruch. Jak uvedl náměstek hejtmana Jiří Řehák, Ústecký kraj považuje výše uvedenou iniciativu za perspektivní a významnou, avšak aktuálně nemá možnost vyčlenit prostředky na nákup budovy, proto předpokladem její záchrany a využití je bezúplatný převod na Ústecký kraj. Vlastní rekonstrukce by pak proběhla z evropských prostředků. 

Tématem jednání byla i další nádraží na česko-saském území. Zástupce primátora města Freiberg Steve Ittershagen prezentoval intenzivní práce na údržbě historických nádražních budov ve Freibergu, Muldě a Holzhau. "Na české straně se zatím připravuje pouze rekonstrukce nádraží v Teplicích z programu Brownfield," podotkl Jan Setvák. Projekt na obnovu nádraží v Moldavě v Krušných horách se zastavil. Byť obec měla možnost získat ze stejného programu dotaci, odmítla ji.

Hovořilo se také o postupu znovupropojení Moldavské dráhy do Saska. "Díky intenzivní spolupráci obou stran se podařilo záměr posunout historicky nejblíže k cíli. Počátkem příštího roku bude saský ministr dopravy prezentovat v Teplicích studii proveditelnosti dostavby této unikátní krušnohorské železnice," doplnil Jan Setvák. Připomeňme, že nyní trasa Moldavské dráhy z Mostu končí na česko-německé hranici a na saské straně chybí koleje.

Foto: Wikimedia, Hadonos.